Selecteer een pagina

Onlangs ging ik zitten met een nieuwe prospect. Die had inmiddels best veel gezien van het bedrijf en had volgens mij ruim voldoende informatie om een beslissing te kunnen nemen.

Ik vroeg deze dame: “Wat vond je tot nu toe het meest interessant”. Ze vertelde mij dat ze eigenlijk alles wel interessant vond.

“Ok”, zei ik. “Wat heb je nog nodig om een beslissing te kunnen nemen? “

Ze vertelde mij: “Ik wil erover nadenken”.

Toen ik net begon met netwerkmarketing konden dat soort opmerkingen mij enorm verbazen. Ik bedoel, je kan voor € 250,- incl. BTW part-time een eigen business starten waarbij ook nog eens alle marketing voor je is gedaan. Daarnaast ontvang je voor een extra € 250,- voor ruim € 2.500,- aan trainingen. Wie wil dit nou niet?

Maar wat zegt iemand nou echt als hij/zij zegt: “ik wil erover nadenken”?

Er zijn twee mogelijkheden:

  1. Deze persoon ziet het niet zitten maar durft het niet te zeggen.
  2. Deze persoon heeft daadwerkelijk nog niet voldoende informatie om een beslissing te kunnen nemen.

Hier volgen mijn Do’s & Don’ts voor hoe om te gaan met een ‘Ik wil erover nadenken’.

Don’t #1.  Geef geen weerstand

Wat bedoel ik daarmee? Opmerkingen als ‘waar moet je over nadenken dan’ of ‘Echt? Ik kan niet geloven dat je dit aan je voorbij laat gaan’. Die kan je beter voor je houden.

Want wat gebeurt er met de ander als jij naar jouw weerstand gaat? Die persoon voelt zich niet gehoord en raakt nog verder van je verwijderd door jouw onbegrip.

Don’t #2.  Laat het niet open

Wat veel mensen doen die net begonnen zijn is zeggen: “ok, geen probleem. Neem maar contact met mij op als je eruit bent voor jezelf”.

Dit is niet handig. In 99,9% van de gevallen neemt die persoon geen contact meer met je op. En dan moet je er zelf weer achteraan en dat komt al snel behoeftig of zelfs wanhopig over want de afspraak was dat die ander contact met jou zou opnemen.

Ik ga er zo bij de Do’s op in hoe je hiermee om kan gaan.

Don’t #3.  Geef het niet meteen op

Als je net begonnen bent en je het allemaal nog wat eng vindt dan heb je kans dat je jezelf hoort zeggen: “ok, geen probleem hoor. Neem je tijd. Ik hoor het nog wel een keer”. Daarmee wordt het een volgende keer veel moeilijker om nog een keer contact met iemand op te nemen want eigenlijk geef je het daarmee op.

Ok, maar wat moet ik dan WEL doen?

Allereerst ‘moet’ je helemaal niets en zou ik je vooral aanraden om datgene te doen wat goed voelt ten opzichte van de persoon met wie je praat. Dit soort Do’s en Don’ts kunnen je heel goed helpen om tot bepaalde inzichten te komen maar besef dat iedereen anders is en dat daarmee ook ieder gesprek anders is. Dat gezegd hebbende….

Hier komen de Do’s!

Do #1. Vraag WANNEER
Dus iemand zegt “ik wil erover nadenken‘. Wat in deze situatie heel goed werkt, is om te zeggen: ‘Geweldig! Denk er goed over na wat je moet doen … neem zoveel tijd als je nodig hebt. Kan je mij wel aangeven wanneer je klaar bent om een beslissing te nemen?’ Je vraagt dus WANNEER ze denken dat ze klaar zijn om te beslissen, zodat je weet wanneer je contact met ze op kan nemen. Plan aan de hand daarvan een afspraak. Op deze manier blijf je in controle van het gesprek. Dat bespaart jullie beiden kostbare tijd. 

Do #2. Nodig uit voor eerlijkheid
Wat je ook kan doen is aan te geven dat ze 100% eerlijk tegen je kunnen zijn. Niet omdat je denkt dat ze dat niet zijn maar het kan heel bevrijdend voor de ander werken als ze weten dat jij niet teleurgesteld raakt door een afwijzing. Zo vertel ik er wel vaker bij dat ik heel veel tijd besteed aan de begeleiding van mijn team en dat we alleen op zoek zijn naar mensen die dit serieus nemen en een business willen bouwen. En… dat is ook zo. Ik wil geen mensen in mijn team die het eigenlijk niet zien zitten. Dan kunnen we beiden onze tijd beter besteden.

Do #3. Vraag naar referrals
Een andere manier om met ‘Ik wil erover nadenken‘ of ‘Ik ben niet geïnteresseerd‘ om te gaan, is door te zeggen: ‘Geweldig! Ik waardeer jouw tijd. Ken je iemand die op zoek is naar een extra € 2.000 tot € 5.000 extra per maand? ”

Als je dit vraagt laat je ook direct merken dat je geen interesse hebt in mensen die geen interesse hebben. Voor deze houding heb je enige overtuiging nodig maar het laat vooral zien dat je ze niet nodig hebt om jouw business te laten slagen.

Extra Tip

Als er een ding is wat je wilt onthouden in netwerkmarketing dan is het dat iedereen een prospect is en blijft TOTDAT ze klant of distributeur zijn geworden.

Hoe komt dat?

Omdat situaties veranderen. Iemand kan nu in een heel andere situatie zitten, relationeel, mentaal, sociaal, maatschappelijk en financieel dan een jaar geleden.

Vraag de persoon dus gerust : ‘ok, geen probleem, vindt je het goed als ik je op hoogte houdt van onze producten en de zakelijke ontwikkelingen“? Daar zal zelden iemand nee op antwoorden.

Krijgen topverdieners zelfs bezwaren?

Het antwoord is JA. Topverdieners krijgen heel veel bezwaren. Het grote verschil is dat we er nooit geschokt of gefrustreerd door raken.

 

Nu is er een super eenvoudig en effectief stappenplan wat werkelijk in ALLE situaties werkt als het gaat om ‘hoe om te gaan met bezwaren’. 

Toen ik het voor de eerste keer leerde kon ik niet geloven dat dit zou werken. Tot ik het zelf toepaste. Sindsdien gebruik ik het altijd. 

Download HIER het Stappenplan voor het ‘Effectief Omgaan Met Bezwaren Binnen Netwerkmarketing‘!

 

 

Pin It on Pinterest

X
X